Høydepunkter 2013

Januar 2013
I starten av dette året fant jeg ut at jeg ville følge mi storesøsters fotspor og bli flink på dans. Jeg meldte meg inn i Spinn Dansestudio, hvor jeg deltok på såkalt moderne jazzdans - men etter å måtte avlyse andre treningsrunde, kom jeg meg dessverre aldri tilbake igjen, og det ble med den ène treninga. Like etterpå ville jeg gjenoppta min glede over skigåing (etter mange, mange år uten), og dro på en utrolig gøy skitur i Venneslaområdet med Hanne og Ronja. Disse to menneskene tok meg også med på en latterfull shoppingtur til Sverige, og ga meg flere gøye kvelder med spilling av Monopol og Mario - og vi måtte selvfølgelig feire Ronja's bursdag med 'brownieskake' og enda mer spilling. Denne måneden var jeg også med på å lete etter Jorunn's forsvunnede hund (som dessverre aldri kom tilbake) - noe som blir feil å kalle et høydepunkt, men som likevel ga noen gode øyeblikk.

1) Dansestudioet. 2) Tur med Jorunn's andre hund. 3) Ronja's bursdagskake. 4) Årets første og eneste skitur.

Latterkrampe på vei fra Sverige.

Skitur i Vennesla.

Februar 2013
Selv om Januar's danseglede viste seg å bli kortvarig, slo jeg denne måneden til med et morsomt swingkurs som varte i fem uker. I èn av disse ukene var jeg på "ferie" hos 'tante' Kaisa, hvor vi ble enda bedre kjent, avtalte pink-konsert i mai, og jeg la mitt elsk på hennes hjemmelagde syltetøy. 'Tante' Jorunn tok meg med på en fantastisk teaterforestilling hvor hennes datter deltok, og mamma og Trond tok meg med på "De Urørlige" på kino - en film som skulle vise seg og bli en av mine favoritter som jeg dette året har sett hele fire ganger. Julian kom på helgebesøk fra Bergen, og jeg besøkte Christine for første gang - ei herlig jente som etter kort tid ble til en av mine nærmeste venninner. På jobb fikk jeg 'et slag i trynet' - noe som ga meg opplevelsen av botox og naturlig sminke helt gratis...

1) Frokost hos tante Kaisa. 2) Teaterforestilling med tante Jorunn. 3) Haha. 4) Besøk av Julian.

Mars 2013
Bibloteket var noe som viste seg å være et greit tidsfordriv for meg denne måneden. Jeg besøkte mi fine storesøster i Bergen, hvor jeg oppdaget at jeg hadde fått brannkopper, og dermed ble ferdig med dèn sykdommen. Jobben arrangerte en hyggelig jobbmiddag på lønningsdagen, og jeg deltok på et morsomt påskeverksted hos 'tante' Kaisa. Sammen med noen venner skulle jeg gjenoppta et såkalt vaffelvors, hvor jeg tok med vaffelrøre, men glemte å steke vaflene. Med de samme menneskene fikk jeg en koselig opplevelse av Earth Hour.

1) Påskeverksted hos 'tante' Kaisa. 2) Bibloteket. 3) Søskenbilde fra Bergen. 4) Earth Hour hos Marte & Geir.

April 2013
April var måneden hvor jeg ble kjent med David -  en moroklump som ga meg mange hyggelige øyeblikk, var irriterende god i Candy Crush, og dro meg med på blant annet skøyting, klatring og gokart. Jeg var på fotballkamp med jobben, og fikk gulrotkake levert på døren av Christine - som jeg også var på middag hos. Med tungt hjerte ga jeg vekk undulatene mine etter fem år som fuglemor, men kunne heldigvis trøste meg med katt og papegøye.

1) Undulatene, Lucas & Lillegutt. 2) Middag hos Christine. 3) Kake på døra. 4) Samson. 5) Mia.

Mai 2013
1. Mai valset jeg sammen med Ronja rundt i en solfylt by, hvor vi så på tog, drakk kaffe og klatret i trær (hehe). Sammen med Christine ble det flere morsomme bilturer med frustrasjonsdeling, og operasjonsavdelinga åpnet et splitter nytt vaktrom - som selvfølgelig måtte feires. 17. mai ble til en fantastisk dag som jeg startet sammen med Heitmann-familien, og avsluttet med 'min fjerne nabo' Ingfrid som jeg feiret med året før, inkludert hennes venner. Helga etter dro jeg til Oslo sammen med 'tante' Kaisa, hvor vi deltok på en forrykende P!nk-konsert.

1) Meg og David. 2) Ronja i treet. 3) Christine og meg på biltur. 4) Jobbfest.

1) Trond heiser flagg. 2) Mamma kler meg. 3) Trond og mamma. 4) Mamma og meg observerer toget.

1) Meg og 'tante' Kaisa. 2) Konsert-deltakere. 3) P!nk. 4) P!nk.

Juni 2013
Denne sommermåneden startet i Danmark, hvor jeg var på en veldig hyggelig sykkeltur til Lønstrup, sammen med syv herlige kolleger. Helga etter var det duket for 50+50-fest hos mamma og Trond (som begge naturlig nok ble 50 dette året). Dagen ble til en super feiring fra morgen til kveld (evt morgen igjen) - som bestod av blant annet båttur, malekonkurranse, sanger, grilling og god stemning. Belinda var innom byen for en kort periode, sankthansaften ble feiret hos Heitmann-familien, og jeg lekte superkunstner med godteriet på jobb. Ellers så jeg latterlig mye på serier, og i slutten av måneden reiste jeg nordover til familien i Båtsfjord.

1) Starten av sykkelturen i Danmark. 2) Stranden i Lønstrup. 3) Kveldstimer i Lønstrup. 4) Middag med gjengen.

1) Klargjøring 50+50-fest. 2) Meg, Margrethe & Martin på båttur. 3) 'Bursdagsbarna'. 4) Malekonkurranse.

1) Sankthansaften. 2) One Tree Hill. 3) Godterikunst. 4) Mottakelse fra lillesøster.

Juli 2013
Sommerferiens første del ble tilbrakt i Båtsfjord sammen med min familie - før jeg dro videre til Tromsø og besøkte noen venner, og deretter til mine storesøstre og tantebarn i Harstad. Etter et hyggelig opphold i nord, dro jeg sørover igjen. Der fikk jeg sammen med mamma og Trond oppleve min aller første seiltur - noe som virkelig ga mersmak. 'Tante' Jorunn inviterte til en koselig grillkveld, 'tante' Kaisa tok meg med på årets første (og eneste) bad i Jegersberg, og lille-Jorunn tok meg med på en morsom runde i dyreparken. Mot slutten av måneden solgte jeg min nydelige papegøye med tungt hjerte, men i en lettelse om at hun skulle få et mye bedre og mer sosialt liv. Ellers brukte jeg mesteparten av den ledig tiden hos familien Heitmann, hvor jeg latet meg i hagen.

1) V styrer seilbåten. 2) Trond og mamma. 3) Latterkrampe. 4) De gærne har det godt.

1) Kos hos 'tante' Jorunn. 2) Bading med 'tante' Kaisa. 3) Mia på luftetur. 4) Dyreparken med Jorunn og sønnen.

August 2013
Etter en lei beskjed tidligere i året, om at bestemor har fått kreft, reiste jeg denne måneden nordover på helgebesøk for å besøke henne på sykehuset. Et litt uvirkelig, men likevel fint besøk. David og meg dro på fisketur hvor jeg fikk både sjøstjerner, brennmanet og død fisk... Jorunn tok meg med på nok et besøk i dyreparken, og også denne måneden tilbrakte jeg mye tid i hagen til familien Heitmann.

1) Fisketur med David. 2) Hagekos med katten. 3) Sykehusbesøk hos bestemor. 4) Dyreparken med Jorunn og sønnen.

September 2013
Da trærne ga beskjed om at høsten var kommet, var det plutselig til for å feire 'tante' Kaisa som ble 40 år. Denne feiringen startet med en fornøyelig fjelltur - før vi samlet oss til malekonkurranse, taler, skuespill, sang og musikk i hagen. Heitmann-familien dro til New York, og jeg og katten fikk gleden av å nyte huset helt for oss selv. Erich kom innom byen og dro meg med på en Ikeatur stappfull av latterkramper, og 'tante' Kaisa dro meg og PG med på nok en fjelltur.

1) Badekar (elsk). 2) Sofasløving med katten. 3) "Elsk den eller bytt den - prøveligg i 90 netter" (kremt). 4) Høstfarger.

1) 'Tante' Kaisa og PG på vassetur. 2) Blaute bein. 3) Den omvendte båt. 4) Utsikt fra fjellet.

Oktober 2013
Første helga inn i oktober kom Heitmann-familien hjem, og vi småfeiret mamma som nettopp hadde fylt 50. Dagen etter reiste jeg alene til Dublin, hvor jeg levde med fremmede mennesker på hostel i en uke. Ellers ble det arrangert koselige Tuppeware-selskap hos både tante Hilde og tante Jorunn.

1) Kirke i Dublin. 2) Book of Kiels. 3) Kilmainham Goal. 4) Cliffs of moher.

November 2013
Etter en koselig OD-dag (som forsåvidt var siste dag i Oktober) med musikk og kafèbesøk i byen, reiste jeg nordover til Tromsø. Der deltok jeg i begravelsen til min bestefar, og fikk et koselig hotellopphold med mitt tantebarn og mine to storesøstre. Jeg oppholdt meg ekstra mye hos Heitmann-familien denne måneden, var på overnattingsbesøk hos Christine, og på bowling med jobben. I Oslo besøkte jeg mi kjære Belinda, lille Lui, Julia og Kjetil. Da desember nærmet seg, dro jeg på julekonsert sammen med 'min fjerne nabo' Ingfrid i domkirka, og pakket deretter kofferten klar for ny tur.

1) Mamsen som støttet OD-dagen. 2) Overnatting hos Christine. 3) Knallvær. 4) Søskenbilde.

1) Kjetil, Belinda & meg i Oslo. 2) Meg og Lui. 3) Bowling med jobben. 4) Julekonsert i domkirka.

Desember 2013
Starten av julemåneden fant sted i Manchester, hvor jeg var på en lattermild helgetur sammen med tre herlige kolleger - PG, 'tante' Kaisa og 'min fjerne nabo'. Helga etter dro jeg til Aalborg i Danmark sammen med fjorten andre flotte kolleger - en helg fylt med shopping, bursdagsfeiring, julebord og sene kvelder. Nytt julebord ble arrangert i Kristiansand helga etterpå igjen, og noen dager senere fikk jeg delta på grøtfest hos 'tante' Kaisa. Midt i måneden reiste jeg nordover til Båtsfjord, hvor jeg feiret jul med pappa, mi stemor og mine småsøsken - og selvfølgelig hilste på resten av familien. På vei mot sør besøkte jeg Håkon i Tromsø, og da jeg fikk sørlandet under bena igjen, fant jeg en bortkommen katt, som jeg omsider fikk levert til sine eiere. Nyttårsaften bestod for det meste av film i sofakroken - før jeg dro på jobb og gikk inn i det nye året med en koselig jobbgjeng på sykehuset.

1) PG, 'tante' Kaisa & Ingfrid. 2) Fotballkamp. 3) Mamsen og meg i Danmark. 4) En gate i Aalborg.

1) Båtsfjord. 2) Julestrømpene hos Bremnes-familien. 3) Gave fra nissen. 4) Meg og lillesøster.

1) Julegaver (pysjamas, sokker og smykke). 2) Lillesøster. 3) Den bortkommende katten. 4) Nyttårsteamet.

"Nyttårstalen" 2013
Det er jo litt klisjè å lese oppsummeringsinnlegg hvor det takkes til den ene og den andre på slutten - men altså... Det er jo ved slike oppsummeringer jeg ser hvor mange flotte mennesker jeg faktisk kjenner, så jeg må nesten benytte anledningen til å kjøre på med litt klisjè jeg også. Klare? Fint.

Takk til alle mine herlige kolleger som gir meg latterfulle jobbdager, gode klemmer, og koselige turer og treff - og til sjefene mine som gir meg god hjelp der det trengs. Takk til mine gode venninner som alltid er der for meg, uansett hvor sjelden vi treffes. Takk til mine gøye kompiser som får meg til å le. Takk til randoms og bekjente som har gitt meg gøye øyeblikk. Takk til alle dere som leser denne bloggen - og til alle dere som har gitt meg utrolig hyggelige komplimenter for skrivingen og fotograferingen. Takk til familie og venner i Nord-Norge, som jeg ser sjeldent, men vet at jeg er velkommen hos. Takk til alle "familiemedlemer" som gir meg så mye. Og sist men ikke minst; takk til Heitmann-familien - som ikke bare har blitt til en familie jeg føler meg hjemme hos, men som virkelig har vært der for meg og holdt ut med meg gjennom de timene, dagene og ukene som har vært det motsatte av høydepunkter. :)

Jeg er heldig som har så mange fine mennesker i mitt liv.