Sommerferie #1: Kristiansand/Tromsø

Dere menneskeskapninger som leste ordene jeg produserte her forrige søndag, fikk kanskje med dere at jeg hadde et par eventyr fra den helga som jeg rett og slett ikke anså skriveplass til å fortelle om. Dette var ikke uvanlig store eventyr altså, men vi kan jo for all del ikke hoppe over noen av de hyggelige detaljene fra mitt liv. Så.. Et av de foregikk på Tveit, hvor jeg dro på overnatting til min gode kollega, Egon. Alle andre kaller henne visst Jorunn, men det tror jeg at jeg har fortalt dere om før, så whatever. Jeg tok meg i alle fall tid til å spille Yatzy med sønnen hennes - før vi etterhvert gikk videre til å kjøre buss, spille brettspill, og spise godteri.

Å leke buss er forresten ingen enkel sak med denne guttungen. Han har nemlig fått med seg at buss koster penger - i alle fall om man ikke har med seg busskort. Heldigvis hadde han fått med seg at god service er en bra ting, så jeg ble i det minste regelmessig spurt om både kaffe, dopause, ullpledd og mat. Ja, så fikk jeg ledd litt med mora senere på kvelden, da.

Er ikke helt sikker, men jeg tror muligens hun fikk med seg da jeg lettet fra Kristiansand (Kjell = Veronica), hoho. Dette var på tirsdag, men før jeg kom så langt, var jeg på søndagstur med tante Kaisa og lille Alvilde. Vi kjørte avgårde til Vennesla for å finne tømmerrenna - men etter litt leting, endte vi opp med å haike med en norsk-fisk gammel fisker. Grunnet plassmangel ble jeg plassert baki lasterommet blant en haug med fiskeutstyr, men det viste seg heldigvis å være verdt det da vi kom fram til de vakre omgivelsene.

Vi ble enige om at vi absolutt kan anbefale tømmerrenna - men hvordan man kommer seg oppi den, er vi ikke riktig sikre på... Egentlig bør jeg kanskje holde det for meg selv, men vi beveget oss liksom forbi fareskilt på både norsk og tysk, før vi gikk sikksakk mellom noen trær, og etterhvert klatret oppi denne renna. Ved siden av et togspor. Men vi kom oss jo helskinnet frem og tilbake, og fikk til og med lunsjet nede ved elva.

Da eventyret i Vennesla var over, dro vi innom Justvik på grillvorspiel, før jeg dro tilbake til hula mi for å pakke. Plutselig var det mandag, hvor det var tid for en aldri så liten bydate med Christine og sønnen. Deretter pakket jeg ferdig, og etter en natt hos reservefamilien, fløy jeg avgårde til første feriedestinasjon; Tromsø. Til tross for en tydelig temperaturforskjell, kunne jeg overraksnede nok vandre med t-skjorte - dog kun den første dagen. Bortsett fra dette har jeg luftet hunden, plukket blomster, sett guttene spille ball, spist godteri, og spilt Yatzy.

Da fredagen kom, kjørte vi til flyplassen for å hente Maiken. Det var i alle fall det som var planen, før det viste seg at hun befant seg i en helt annen by, uten å ane når hun skulle lande hos oss. Vi returnerte derfor hjem igjen, men fikk heldigvis plukket henne opp et par timer senere ;) En slik kusinehelg har lenge vært etterlengtet, så nå som den endelig var kommet, ville vi gjøre mest mulig på disse to dagene. Fredagen gikk derfor til shopping og resturant, og på lørdag startet vi dagen med å dra på Polaria - et slags arktisk akvarium.

Forsøkene på selfie med selene mens de "lekte" med oss, ble kanskje ikke så vellykket - men vi var veldig fornøyde med besøket likevel! Selv om det skal sies at det opptil flere ganger stakk i hjertet mitt da jeg tenkte over at disse dyrene faktisk lever i fangenskap. (Au).

Så har vi spist is, jeg har småskremt pappa med et "forelskelsesbilde", vi har tatt et såkalt avskjedsbilde før onkelen min (han i rødt) reiste, og dratt på fjellheisen ved midnatt.

Tanken bak midnattstur var selvfølgelig midnattsol - men vi måtte nesten bare nøye oss med benkesliting og et lite lysglimt mellom skyene. Vakker utsikt var det jo likevel.

Og kaldt. Herlighet så kaldt det er i nord! Det hadde jeg liksom glemt da jeg pakket ned nesten bare t-skjorter... Bare flaks at jeg reiste i en strikkajakke, så jeg hadde noe å kle meg i da jeg utvekslet snapchat med mamma nedi sør.

Skakke værra mulig (selv om jeg egentlig liker det pittelitt). Vi koste oss gjennom helga likevel, Maiken og jeg, sammen med resten av galehuset. Koste oss, og gjennomførte ei merkverdig våkenatt som gjorde trynet mitt usedvanlig vakkert.

Noen blunk senere ga kalenderen beskjed om at søndagen var kommet - hvilket betød at det var på tide å reise videre til neste destinasjon. I hurtigbåten tilbrakte jeg derfor noen timer på havet, og befinner meg nå sammen med mi storesøster og hennes datter og kjæreste i Harstad :)

Fortsettelse følger (for de interesserte).